Kindercoaching

Soms hebben kinderen even een extra steuntje in de rug nodig. Hiervoor hebben wij op onze school een kindercoach, die laagdrempelige hulp biedt aan kinderen vanaf groep 3. Zij ondersteunt individuele kinderen die een hulpvraag hebben op sociaal emotioneel gebied. Dat kan bijvoorbeeld gaan om last hebben van een vol hoofd, moeilijk tot rust kunnen komen, moeite met vrienden maken, snel overprikkeld zijn, onzekerheid, hooggevoeligheid, (faal)angst, snel boos worden, of niet lekker in je vel zitten. Kindercoaching is praktisch en oplossingsgericht. Samen met de kindercoach, ontdekt een kind zijn eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Zo wordt er aan het zelfvertrouwen gewerkt en doet een kind zelfkennis op. Aanmelding voor kindercoaching gaat altijd in overleg met leerkracht, kwaliteitscoördinator en ouders. In principe is de begeleiding kortdurend; gemiddeld zo’n 8 bijeenkomsten van een half uur, onder schooltijd. Omdat een traject altijd op maat is, kan het ook wat korter of langer zijn.

De kindercoach heeft ook een inloopspreekuur, voor kinderen die incidenteel een keer terugkomen, of even de behoefte hebben om tot rust te komen, verhaal kwijt te kunnen, enz. Aan het eind van een traject wordt altijd met ouders en leerkracht besproken of het doel al behaald is, of dat er meer of andere ondersteuning nodig is.