Schoolgebouw

Eind mei 2008 werd in de gemeente Bilthoven de bouw gestart van de Brede School St. Theresia. Het ontwerp is van Spring architecten uit Rotterdam. Het gebouw biedt ruimte aan een basisschool van zestien groepen, buitenschoolse kinderopvang en peuteropvang. Het gebouw beschikt over gemeenschappelijke ruimten (theaterzaal 'Agora', vergaderzaal, gymzaal) die ook beschikbaar zijn voor buurtactiviteiten en/of verhuur.

De school ligt aan het Biltse Meertje, een open vlakte aan de westzijde van de school,in een bosrijke omgeving van zandgrond met naaldbomen en loofbomen. Het Biltse Meertje is te beschouwen als een open bosplek. Deze ligging hebben architecten Freek Speksnijder en Alfons Hams geïnspireerd tot een natuurlijke vormgeving die harmonieert met de bosrijke omgeving. De idee van de open plek is vertaald in de centrale agora. Dit binnenplein vormt het hart van het gebouw.

Er omheen liggen de ruimtes voor de school, de buitenschoolse opvang en de peuterspeelzaal. Ze hebben de ronde vormen van boomstammen, in contrast met de sportzaal, die de vorm heeft van een rechthoekige stalen beschermdoos. De boomstammen worden omgeven door een waxedwood houten gevel met op de ronde hoeken een vloeiende hoge daklijn.

Betonsteen met natuursteen

Om de eenheid met het omringende terrein te bevorderen, heeft het schoolplein een betontegel met een grove natuurstenen deklaag. In de Agora is dezelfde steen gebruikt, maar hier heeft deze een gladde deklaag. Om de school heen liggen grasveldjes en speelplaatsen voor de jongste kinderen van de onderbouw en de peuterspeelzaal. Aan de voorkant ligt het speelplein voor de bovenbouw. Op het speelplein kun je klimmen, voetballen, tafeltennissen of heerlijk op een bank zitten. Deze plek is een natuurlijke ontmoetingsplaats voor school en buurt.